Taal maken

Het is zomervakantie geweest en de leerlingen van groep acht zijn enthousiast begonnen aan hun laatste jaar op de basisschool. Ik geef ze een stelopdracht: “Je gaat iets schrijven over je vakantie. Heb je iets leuks meegemaakt, iets verdrietigs, iets indrukwekkends of waren je weken vreselijk saai?” Iedereen begint spontaan en door elkaar heen te vertellen. Behalve dat ene meisje. Ze is stil en kijkt bijna altijd boos.
Ik weet dat het een moeilijke opdracht is, want er zitten veel taalzwakke kinderen in de klas. Ze houden niet zo van lezen en al helemaal niet van schrijven.
“Als jullie alles wat je nu vertelt op je papier schrijft, dan kunnen we alle verhalen van elkaar lezen.” Ze gaan aan het werk en het is stil. Verhalen over slapen op de daken in Marokko, zinderende hitte in Turkije, een verdronken neefje of lange weken achter de computer in een verlaten Schilderswijk. Iedereen is aan het werk; af en toe wordt er iets overlegd.
Ik neem de tijd om de nieuwe groep eens te observeren. Ali kan niet stil zitten. Menna heeft opeens een hoofddoek over haar prachtige bos krullen. Nouria heeft een hele kleine woordenschat en kijkt mij soms hulpeloos aan. Ik knik bemoedigend, krijg een lach van oor tot oor terug en ze gaat verder. Als zij een woord niet weet zegt ze altijd lachend: “DING”.
Kader kan beter dingen met zijn handen dan met zijn hoofd. Hij staart voor zich uit. Hij heeft geleerd om stil te zijn, dan valt het niet op dat hij niets doet. Latifa werkt als een speer, ze heeft al twee blaadjes vol geschreven.
Yousra komt bij me. Vraagt of zij het goed doet. Ik lees haar verhaal. Prima geschreven.
Dan lees ik: Het ezeltje drokkelt over de weg. Ik vraag haar wat drokkelen is. “Nou”, zegt ze zelfverzekerd met een lach op haar meestal zo boze gezicht:”Dat is als je een beetje moeilijk loopt over een weg met allemaal stenen.”
“Oh, wat een mooi woord heb je daarvoor verzonnen. Ik stel voor dat wij dat direct opnemen in onze Nederlandse taal”.
Ze straalt. Ik vertel haar hoe mooi haar gezicht is als ze lacht. Ik krijg zelfs bijval uit de klas. Vanaf die dag hebben we haar veel vaker zien lachen. Een mooi kind dat zelf taal maakt.
Drokkelen. Ik drokkelt, jij drokkelt, hij/zij drokkelt, wij drokkelen…..

Advertenties

Een reactie op “Taal maken

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s