De zoveelste (inval)juf

Ik begroet de kinderen bij binnenkomst en maak een praatje met hen of met hun ouders aan de deur. Intussen hangt een groepje op de verwarming. De afspraak is dat ze hun leesboek pakken. Nou snap ik best dat kinderen even willen kletsen, dus ik ben hier niet zo streng in. Ik heb met ze afgesproken dat als ze zitten en lezen als het half 9 is, we de laatste 5 minuten een spelletje doen. Het werkt al een paar dagen. De klas is vol. Achtentwintig kinderen. Het is een combinatieklas 5/6. Het programma staat op het bord en op hun weektaak. Die weektaak is voor elk kind anders. Er zijn drie kinderen die een eigen programma volgen qua spelling. Er zit een slechthorend kind in de klas. Ik draag een zender, zodat zij via haar gehoorapparaat hoort wat ik zeg. Niet vergeten die uit te zetten als ik naar de wc ga of met collega’s praat, want het bereik is groot. Er zijn 4 kinderen uit groep 5, die met rekenen extra instructie nodig hebben en 3 uit groep 6. Een kind werkt helemaal op een ander niveau. Dan hebben we Denny. Hij heeft een gedragsprobleem. Het is nog niet helemaal duidelijk waardoor hij zich zo extreem gedraagt, maar hij is moeilijk te motiveren. Hij schreeuwt bij alles door de klas (je kunt eigenlijk niet normaal iets uitleggen), maakt vervelende opmerkingen en lacht kinderen uit. Heel uitdagend.
Verder is er Annelot. Ze is autistisch. Ze kan alle indrukken niet verwerken en zit het grootste deel van de dag met een geluiddempende koptelefoon op haar hoofd.Ze heeft ook een afscheiding om haar tafel die ze mag gebruiken als dat nodig is. Als het haar teveel wordt rent zij de klas uit.

Het is half 9. De meeste kinderen zitten. Denny staat bij mij om te zeggen dat hij zijn boek moet ruilen. Zoals afgesproken neem ik de dag en onze afspraken met Denny door. Dat moet elke ochtend, want dat geeft hem houvast en duidelijkheid. Dan moet ik met Annelot het dagprogramma doorspreken. Als ik met Bram, die zwaar dyslectisch is, wil gaan lezen, lukt dat niet. In de gang is Denny en hij maakt schreeuwend slidings en vergeet dat hij naar de boekenkast ging. De klas moet lachen. Ik wijs Denny de weg.

Als hij binnenkomt roept hij: ‘Zo! Ik heb een kutboek hoor! Kijk maar!’ Iedereen kijkt op, er wordt wat gelachen, maar ook gemopperd. Ik zeg dat hij op zijn plaats moet zitten, maar hij lacht hard en gaat langs alle groepjes om zijn boek te laten zien. Ik zeg nogmaals dat hij naar zijn plaats moet, omdat de anderen zo niet kunnen lezen. De leestijd met Bram is alweer om. Nu moet ik met drie meisjes lezen, die maar niet op gemiddeld niveau komen. Denny blijft de hele tijd storen evenals de kinderen die daar (terecht) over klagen.

In het verleden zette ik Denny wel eens in de groep ernaast, maar ouders hebben bij de directeur geklaagd dat hij te vaak uit de klas is en onderwijs mist. Nu mag ik hem niet meer buiten de klas laten werken. In de klas ernaast gaat hij altijd rustig werken, want die klas laat zich niet op stelten zetten door zo’n klein jongetje. Het is groep 7.

Na het lezen, gaan we rekenen. Alles wordt uitgedeeld en de kinderen weten welke sommen ze zelfstandig kunnen maken. Ik ga even zitten bij Mees, hij zit met zijn eigen map en maakt nog sommen tot 20. Denny zit intussen heel hard te praten. Pakt de handleiding rekenen van mijn tafel en laat de antwoorden zien aan zijn buurman. ‘Leg dat boek terug’, zeg ik duidelijk en kalm, terwijl ik van binnen kook. Ik ben moe van hele dagen op hem letten en constant zijn stem te horen. Ik negeer (volgens de afspraken) het negatieve gedrag zoveel mogelijk en moet positief gedrag belonen. Zijn aanwezigheid mag me niet storen. Alle leerlingen hebben mij nodig. Ik leg nogmaals aan Jan uit, dat als je een min som doet, dat je dan terug telt. Ik laat het zien met blokjes. Denny legt het boek terug en pakt een autootje van Jan, dat ik even in bewaring heb genomen, nu hij toch bij mijn tafel staat. Die auto gaat daarna door de klas. Ik sta op, pak de auto en zet die zonder woorden op mijn tafel.

‘Juf, ik kan niet werken!’ klinkt het door de klas. Ik pak Denny bij zijn arm en zet hem op zijn stoel. ‘Nu ga je even die sommen maken.’ Dit mag ook helemaal niet, want ik mag leerlingen niet bij hun arm pakken. Maar het werk goed als ik hem even beetpak. Dan voelt hij contact en ik hoef niet te praten, want er is al zoveel geluid steeds. ‘Ja juf, tuurlijk,’ zegt hij en toont zijn allerliefste lach. Rekenen vindt hij leuk. Ik vraag hem of hij zijn buurman kan helpen, zonder de antwoorden te geven. Uitleggen hoe je het aanpakt. Op die manier kan hij even praten en blijft hij misschien bij de les. Annelot rent naar de gang. Ik weet dat ze dan even bij de IB-er gaat zitten en later weer terug komt.

Ik ga instructie geven aan groep 6. Na de korte uitleg, gaan 3 kinderen aan de instructie tafel zitten, zodat ik ze nog wat meer uitleg kan geven. Helaas moet ik het Annelot straks nog een keer uitleggen. Het gaat even lekker. Ik geef Denny een compliment en daarna de rest van de klas ook. Ik denk aan de ouders van Isa, die gisteren kwamen klagen, dat Isa niet genoeg gezien wordt. Ze heeft veel last van de onrust in de klas. Maar omdat ze stil is, krijgt ze niet zoveel aandacht van mij. Dat klopt en ik voel me daar ook schuldig over. Net als ik naar haar toe wil begint er opeens in de hoek een ruzie. Twee jongens vliegen elkaar opeens aan en ze worden door andere kinderen uit elkaar getrokken. Als ik op de gang met ze praat, is de boosheid snel voorbij. Hebben ze nou gedaan alsof?
De rekentijd is voorbij. We gaan even naar buiten. Ik leg de zender op mijn tafel en ben nog net op tijd in de gang om te voorkomen dat een van de jongens de trap af rolt. Denny en Lars maken namelijk ruzie, want Denny heeft de bal gepakt, maar Lars wil de bal mee naar buiten nemen. Normaal staan ze in een rij in de gang, maar nu zijn ze al naar de trap gelopen.’Kyra zei, dat jij zei, dat we moesten lopen.’

Als ik langs de directeur loop, vraagt ze hoe het gaat in de klas. Ik ben hier nu voor de tweede week. Ik zeg dat ik het lastig vind en dat ik me zorgen maak om de klas. Ze zegt: ‘Je moet ze gewoon heel veel complimenten geven. De hele dag door.’ Ik pak snel koffie en ga dan naar buiten, want pauze is afgeschaft. Iedereen gaat met de eigen klas naar buiten. Aan de overkant zie ik een ouder, die mijn tweede dag langs kwam om te zeggen dat ze er zo van baalde dat ik al de 7e invaller ben dit schooljaar. Of ik van plan ben om lang te blijven. Sinds die dag zie ik haar steeds als we naar buiten gaan. Ik loop met de groep naar de voetbalkooi. Denny pakt mijn hand: ‘Mag ik met jou lopen?’ Bij de voetbalkooi blijft Desiree bij me staan. Ze houdt niet van voetballen en pakt haar momentje om een gesprekje met mij aan te gaan. Ik ben scheidsrechter, gesprekspartner, EHBO’er in dit kwartier. Af en toe kan ik een slok nemen. Er staat een stevige wind, die door mijn jas heen waait.
Het is 10 over 10.

Advertenties

7 reacties op ‘De zoveelste (inval)juf

  1. Mies Huibers november 26, 2016 / 11:41 am

    Wat moet je toch enorm gemotiveerd zijn en er voor al die kinderen willen zijn om dit allemaal te kunnen. Mooi stuk dat laat zien hoe het er aan toe kan gaan in zo’n kort tijdbestek. Ik vind het enorm knap. En in alle eerlijkheid: ik zou het niet op kunnen brengen.

    Like

  2. d november 27, 2016 / 10:27 am

    Zo herkenbaar.. Ik heb het een paar keer gedaan na het behalen van mijn diploma op mijn 30ste. Ik kon het niet meer opbrengen en vond het zo lastig dat ik nu nog steeds hetzelfde werk doe als tijdens mijn studie. Je voelt je de hele dag alsof je alle kinderen (behalve degene die alles maar dan ook alles verpesten/verstoren) te kort doet en niets uit kunt leggen. Alleen zijn er een aantal stoorzenders die je de hele dag expres sarren. Ik werd er gek van. En dan inderdaad al die kinderen die allemaal iets hebben en vroeger naar het speciaal onderwijs gingen. Het is er wat mij betreft allemaal niet beter op geworden, in ieder geval niet voor de kinderen die wél graag willen leren.

    Liked by 1 persoon

  3. Vriend november 27, 2016 / 10:31 am

    Het is gewoon een verslag van een werkdag uit mijn leven. En dan heb ik, zoals deze week, vaak nog klassen met 4 Denny’s. Mijn vrouw snapt niet dat ik helemaal leeg ben als ik thuiskom en zo op de bank inslaap kan vallen. Mooi verslag! Bij mij is het geen bevlogenheid dat ik het volhouden maar bittere noodzaak. Als ik kon zou ik morgen het kinderonderwijs verlaten.

    Liked by 2 people

  4. Wendy november 27, 2016 / 6:34 pm

    Herkenbaar. Vaak is het geen pesten, maar is het onmacht van de leerling. Hij weet hoe hij zich NIET moet gedragen, maar kan het niet toepassen. Als je altijd in je hoofd houdt dat het niet persoonlijk bedoeld is, dan maakt het je werk leuker en makkelijker. Ook verandert dit je kijk op de leerling en je leerkrachtengedrag. Ik ben het ermee eens dat leerlingen soms beter af zijn op het speciaal onderwijs (daar werk ik zelf overigens parttime en parttime in het regulier onderwijs), maar als de betreffende leerling dan toch op het regulier blijft, zorg er dan in ieder geval voor dat je zo min mogelijk druk ervaart.

    Ohja, heeft deze directeur besloten dat Denny niet meer naar groep 7 mag, omdat ouders dit willen? Heeft de directeur zelf een tijdje meegekeken in de klas? Hebben ouders gezien en gehoord wat Denny al dan wel/niet doet in groep 7 qua werk? 🙂

    Like

    • Esther Mikkers november 27, 2016 / 7:32 pm

      Ik heb niet het idee gehad dat Denny mij pestte. Hij was erg leuk na schooltijd. Snapte ook echt dat zijn gedrag niet kon. Ik maakte het niet persoonlijk, maar ik vond het enorm zwaar.
      Het is al een tijdje geleden, het speelt nu niet. En nee, er is direct besloten dat de ouders terecht zeiden dat hij teveel uit de klas was. Hij werkte daar wel rustig, maar deed niet veel. Dat klopt. Maar in de klas deed hij praktisch niets.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s